H πρωτοβουλία της Κίνας "Οδεύσεις και ζώνες" φτάνει στην Ευρώπη

China's 'Belt and Road' Reaches Europe

Απόδοση-επιμέλεια: Αριστέα Τσαμαδιά
{Σχόλιο εκ της Συντάξεως: Αναγιγνώσκοντας τη λίστα με τις συμμετέχουσες χώρες, προκαλεί οδυνηρή εντύπωση ότι η Ελλάδα δεν περιλαμβάνεται στην πρωτοβουλία. Ενώ  στην Ελλάδα είναι παγιωμένη η άποψη  ότι η χώρα αποτελεί «γέφυρα» ανάμεσα στη Δύση και την Ανατολή, οι πολιτικές της  ελληνικής κυβέρνησης σχετικά με 
-μεταξύ άλλων- την επένδυση της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά, οδήγησαν στην απώλεια της εμπιστοσύνης από κινεζικής πλευράς, πράγμα που κατέδειξε στην Κίνα ότι δεν μπορεί να βασιστεί στην Ελλάδα. Στο αρνητικό κλίμα για την εμπιστοσύνη, προστίθεται η οικονομικοπολιτική κατάσταση της χώρας, η οποία δεν την καθιστά φιλόξενη αγορά για επενδύσεις.}

Ο Κινέζος πρωθυπουργός Li Keqiang φιλοξένησε δεκαέξι Ευρωπαίους ηγέτες στην Suhzou, την Τρίτη και την Τετάρτη, για την τέταρτη συνάντηση κορυφής Κίνας-Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης(CEE). Το σχήμα, που συνήλθε την πρώτη φορά το 2012 στη Βαρσοβία της Πολωνίας, φέρνει σε επαφή τους ηγέτες της Κίνας και δεκαέξι χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης: Αλβανία, Βοσνία και Ερζεγοβίνη, Βουλγαρία, Κροατία, Τσεχία, Εσθονία, Ουγγαρία, Λετονία, Λιθουανία, ΠΓΔΜ, Μαυροβούνιο, Σερβία, Πολωνία, Ρουμανία, Σλοβακία και Σλοβενία. Καθώς αυτή ήταν η τέταρτη ετήσια συνάντηση με το σχήμα «16+1», ήταν η πρώτη φορά που διοργανώθηκε στην Κίνα. Τα κινεζικά ΜΜΕ, περιέγραψαν τη συνάντηση ως «χρυσή ευκαιρία» για την εμβάθυνση της συνεργασίας.
Για την Κίνα, η Κεντρική και η Ανατολική Ευρώπη, αποτελούν τη «γέφυρα για την Ευρώπη» (αν και οι μεμονωμένες χώρες στην περιοχή θα ήθελαν να κρατήσουν αυτόν τον τίτλο η κάθε μια για τον εαυτό της). Αυτό είναι αλήθεια τόσο από πολιτική όσο και από πρακτική άποψη. Από διπλωματική άποψη, η Κίνα ελπίζει ότι το να ενδυναμώσει τους δεσμούς της με τις χώρες της CEE, οι περισσότερες εκ των οποίων είναι μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα τη βοηθήσει να προωθήσει τις συνολικές τις σχέσεις με την ΕΕ. Εν τω μεταξύ, από πρακτική άποψη, η Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, θα παίξει έναν καίριο ρόλο στο να διαβεβαιώσει ότι η “Silk Road Economic Belt” της Κίνας θα φτάσει στον τελικό προορισμό του: τη Δυτική Ευρώπη.
Όπως το θέτει ο Li, στο σχολιασμό του στη συνάντηση «τοποθετημένες στο ανατολικότερο πέρασμα της Ευρώπης, και πάνω στο Δρόμο του Μεταξιού, οι χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, διαθέτουν ένα ξεχωριστό πλεονέκτημα έχοντας τη δυνατότητα να προάγουν τη συνδεσιμότητα. Η Κίνα θέλει να συνεργαστεί με αυτά τα κράτη για να κατασκευάσει την απευθείας θαλάσσια και χερσαία γραμμή Κίνας-Ευρώπης και να προάγει τη συνδεσιμότητα στην Ευρώπη».
.Έχοντας αυτό κατά νου, δεν αποτελεί έκπληξη το ότι στη συνάντηση Κίνας-CEE δόθηκε μεγάλη έμφαση στην κατασκευή υποδομών. Η Xinhua, στην περίληψή της για τη συνάντηση, έκανε λόγο για «συνεργασία με κύριο στόχο τις υποδομές» μεταξύ Κίνας και κρατών CEE. Παρόλο που αυτή η βούληση της Κίνας να προωθήσει έργα υποδομών σε αυτήν την περιοχή πέρασε σχεδόν απαρατήρητη σε σχέση με την ίδρυση υποδομών στην άλλη πλευρά του «Δρόμου του Μεταξιού» (στην Κεντρική και Νοτιοανατολική Ασία για παράδειγμα), η Κίνα προσπαθεί να βοηθήσει στην κατασκευή σιδηροδρόμων, δρόμων και λιμένων στην Ευρώπη. ο Li προσκάλεσε μάλιστα τους 16 καλεσμένους του ηγέτες να κάνουν ένα γύρο πάνω στα τρένα υψηλής ταχύτητας για να αποδείξει τις κινεζικές δυνατότητες.
Οι κύριες συμφωνίες που προέκυψαν από τη συνάντηση, και οι διάφορες διμερείς συμφωνίες που υπεγράφησαν, επίσης αναφέρονταν στις υποδομές. Η Κίνα υπέγραψε συμφωνίες τόσο με την Ουγγαρία όσο και με τη Σερβία για την κατασκευή ενός σιδηροδρόμου υψηλής ταχύτητας μεταξύ των πρωτευουσών τους, της Βουδαπέστης και του Βελιγράδι, ένα σχέδιο που είχε πρωτοσυζητηθεί το 2013. Ο Li, είπε ότι η κατασκευή θα ξεκινήσει πριν το τέλος του χρόνου, και υπολογίζεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί έως το 2017. Η Xinhua, περιέγραψε το νέο σιδηρόδρομο ως «γρήγορο μονοπάτι για την εισαγωγή και εξαγωγή προϊόντων ανάμεσα στην Κίνα και την Ευρώπη.
Ο Ουγγρό-σερβικός σιδηρόδρομος θα είναι μόνο ένα μέρος ενός ευρύτερου σχέδιού για την ταχεία οδική και θαλάσσια δίοδο που θα συνδέει την Κίνα με την Ευρώπη, όπως ανέφερε ο Li στο σχολιασμό του. Σύμφωνα με μια δήλωση της κινεζικής κυβέρνησης, «Αυτός ο γρήγορος δρόμος, εκτείνεται από το λιμάνι του Πειραιά στην Ελλάδα στο Νότο, προς τη Βουδαπέστη της Ουγγαρίας στο Βορρά, μέσω των Σκοπίων της ΠΓΔΜ και του Βελιγράδι στη Σερβία». Παρόλο που η Ελλάδα δεν είναι μέρος της συνάντησης Κίνας-CEE, οι αρχηγοί των άλλων τριών ευρωπαϊκών κρατών στην οδό, της Ουγγαρίας, της ΠΓΔΜ και της Σερβίας, συναντήθηκαν με τον Li, και συμφώνησαν να συνεργαστούν για το σχέδιο.

Ο Li, επίσης ανακοίνωσε ότι η Κίνα θα επενδύσει στην κατασκευή και βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων στη Βαλτική, την Αδριατική και τη Μαύρη Θάλασσα. Αν και δεν αναφέρθηκε σε κάποιο συγκεκριμένο λιμάνι, είπε ότι «η Κροατία, η Σλοβενία, η Πολωνία, η Λετονία και η Βουλγαρία, προσφέρθηκαν να ενισχύσουν τη συνεργασία για την ανάπτυξη των λιμένων»,

Τα σχέδια, θα εστιάσουν στην «ικανότητα παραγωγής και τη συνεργασία ανάμεσα στα λιμάνια και τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις των παραθαλάσσιων περιοχών στην Αδριατική, τη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα», είπε ο Li, προσθέτοντας ότι η Κίνα αναμένει «οι εταιρείες μας να είναι οι σημαντικότεροι παίκτες σε αυτά τα σχέδια». Αυτό φαίνεται να είναι ένας όρος για να λάβουν τα σχέδια την κινεζική χρηματοδότηση. «Η Κίνα θα εξασφαλίσει προνομιακή οικονομική υποστήριξη για εκείνα τα σχέδια που θα χρησιμοποιούν κινεζικά προϊόντα και εξοπλισμούς» είπε ο Li. Επίσης πρότεινε ότι τη δημιουργία μιας νέα χρηματοδοτικής εταιρείας ειδικά για την οικονομική στήριξη εκείνων των σχεδίων «με επιχειρηματικά μέσα», για να αποφευχθεί η παραβίαση των περιορισμών της ΕΕ για τα κρατικά χρέη.
Πολλά από τα κράτη CEE, ελπίζουν να χρησιμοποιήσουν τις κινεζικές επενδύσεις για να αυξήσουν τις ίδιες τους τις οικονομίες. Ο Vazil Hudak, ο Υπουργός Οικονομίας της Σλοβακίας, είπε στην Xinhua ότι ο ρόλος της συνεργασίας είναι ευρύς: «ολόκληρη η περιοχή θα μπορούσε να ενδιαφέρεται για μεγαλύτερα σχέδια υποδομών όπως οι τηλεπικοινωνίες, οι μεταφορές και κάποια ενεργειακά έργα ανάμεσα σε αυτές τις χώρες, πράγμα που σημαίνει την κατασκευή αγωγών φυσικού αερίου».


Πηγή:thediplomat.com/2015/11/chinas-belt-and-road-reaches-europe/